Een logo is het eerste aanspreekpunt met de bezoekers van je website. Hiermee maak je het eerste contact met een potentiële klant. Laat je logo maken door een freelance designer zodat het op en top afgewerkt is. Maar als het budget dat nog niet toelaat dan is een open source logo de beste keuze. Er zijn tal van gratis logo’s die je kan gebruiken en die er toch mooi afgewerkt uitzien.
Inspiratie opdoen
Voor inspiratie kan je steeds naar de logo’s van je concurrenten kijken. Hoe pakken zij het aan en welke zaken kan jij eventueel overnemen? Het is niet de bedoeling om alles volledig over te nemen. Want de bedoeling van een logo is om je te onderscheiden en een duidelijke boodschap over te brengen naar bezoekers en klanten. Een logo moet vertellen wat je doet door bijvoorbeeld een afbeelding of icoon erbij te voegen. De naam van je onderneming kan aangevuld worden met een korte slogan. Hou het simpel en duidelijk, dat komt het duidelijkst over.
Welk lettertype voor je logo
Google met de zoekwoorden ‘open source logo’ en je krijgt heel wat resultaten te zien. Er bestaan tal van websites waar je een gratis logo kan downloaden. Het gaat vaak over iconen die je bij het logo kan plaatsen. Dus dan moet je nog op zoek gaan naar een mooi passende tekst. Het lettertype is dus ook van belang. Als je al een website hebt dan kan je hetzelfde lettertype kiezen van de inhoud op de pagina’s. Of ga je voor een opvallender type om het logo wat meer te laten opvallen. Kies altijd voor een lettertype dat goed leesbaar is, je wil niet meemaken dat je klanten verliest door een slecht logo.
Duidelijkheid scheppen
Het icoon van een logo kan dus een teken zijn dat te maken heeft met de sector waarin je werkzaam bent. Voor een webdesigner kan dit een computerscherm zijn, een tandarts een afbeelding van een tand. En ga zo maar door. Er zijn voldoende gratis iconen te vinden om een logo duidelijker te maken. Denk maar aan de uitspraak: een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Dat gaat ook over een logo, maak het jezelf makkelijk en plaats een passend icoon bij de tekst.
Kleur kiezen
De kleuren van het icoon en de tekst bepalen ook de leesbaarheid. Kleuren die met elkaar vloeken, dat raden we je af. Zoek dus een mooie kleurencombinatie die ook mooi past op je website. Dat kan alles in eenzelfde kleur zijn, of het icoon en tekst in een verschillende kleur. Eventueel met verloop van twee kleuren in mekaar of een rand toegevoegd. Ook hier de raad dat het duidelijk moet ogen en niet teveel contrast met de rest van de website.
Welke resolutie
Let ook goed op de pixels van het icoon en het lettertype. Voor een web versie van het logo heb je nog geen hoge resolutie nodig, maar als je het logo op een visitekaartje of flyer wil laten drukken, dan is dat wel aan te raden. Anders kan het heel onduidelijk en onafgewerkt overkomen. De scherpte kan je instellen bij het aanmaken van het bestand. Of als je met een gedownload logo zit, dan kan je dit bewerken via photoshop of andere bewerkingssoftware.
Als je een logo laat maken door een designer, bespreek dit deel goed op voorhand. Het kan zijn dat je een prijsofferte krijgt voor het maken van een logo voor je website. Maar dat je het niet kan gebruiken voor drukwerk. Vraag dit goed na wat je precies ontvangt. Het is handig als je van bij de start een logo in bezit hebt welke ook voor drukwerk geschikt is. Zo heb je achteraf geen extra kost en kan je snel alles afhandelen.
Het aantal pixels is dus belangrijk als je drukwerk laat maken. Een flyer heeft meer pixels nodig dan een grote banner bijvoorbeeld. De drukker kan je precies vertellen hoe dit allemaal moet aangemaakt worden. Ook het bestand dat nodig is om door te sturen, dat kan een JPG, EPS of pdf-bestand zijn. Ook hier bespreek je dit best op voorhand met de designer.
Kies voor een Open source Logo
Als je een degelijk en betaalbaar logo wil, dan kies je dus best voor open source. In vele gevallen is het ook gewoon gratis, maar laat je het bewerken, dan kan de designer kosten in rekening brengen. Een lettertype zoeken kan ook heel wat tijd in beslag nemen, aangezien er zoveel beschikbaar zijn. Hou hier rekening met het gebruikte lettertype op je website, de leesbaarheid ervan en of het goed past bij het icoon van het logo.
Het kan dus helemaal gratis als je een icoon en gratis lettertype zoekt op het internet. Op enkele uren kan het al helemaal in orde zijn. Een designer die voor je aan de slag gaat zal iets nauwkeuriger te werk gaan en echt maatwerk bieden. Dat valt te overwegen als er budget aanwezig is en je het ook nodig acht voor je onderneming.
Kies een logo dat zo goed mogelijk past bij je onderneming of producten die je verkoopt. Een klant wil onmiddellijk duidelijkheid als hij op je website komt. Maak dus in één oogopslag een boodschap over, en dat kan ook met een logo. Minder is meer, hou het logo zo strak mogelijk. Onduidelijke afbeeldingen worden niet zo geapprecieerd, neem maar een voorbeeld aan grote merken. Hun logo’s zijn vaak zeer eenvoudig, net omdat dat duidelijk genoeg is.
Start je zoektocht op het internet via de zoekmachines. Je krijgt tal van resultaten met websites die gratis logo’s aanbieden. Pas de kleuren aan, combineer met een goed lettertype en je hebt een degelijk logo om mee te starten. Als je geen inspiratie hebt dan kan je bij concurrenten of grote merken kijken hoe zij het doen. Op die manier kan je aan de slag met je website, plaats het logo op een goed zichtbare plaats.